Hvad er omni-channel markedsføring, og hvordan forholder man sig til det?

Jo flere teknologiske fremskridt, jo mere integreret bliver teknologien i vores hverdag, og mens du læser dette oplæg, har du sikkert flere internetforbundne enheder inden for en arms rækkevidde.

Af Mathias Lyngberg

Den teknologiske udvikling vil vi fortsat se, og teknologi bliver kun vigtigere for vores hverdagsliv. Derfor bliver linjerne mellem hvad vi gør online, og hvad vi gør fysisk, også mere sløret. Det betyder at forbrugeren ændrer sin adfærd, og det skal markedsføringsansvarlige, sælgere og kundesupport reagere på. I stedet for at tænke på en desktop-oplevelse, en mobil-oplevelse, en tablet-oplevelse og en fysisk-oplevelse.  Er man nødt til at se alle ovenstående som en helhedsorienteret løsning, som kunden kan bruge når de vil. 

Ovenstående betegnelse beskriver omni-channel oplevelser, og hvis man koger det ned til værende en ting, så er omni-channel oplevelser en flerkanals tilgang til markedsføring, salg og betjening af kunder på en måde, der skaber en integreret og sammenhængende kundeoplevelse, uanset hvordan eller hvor en kunde besøger jeres virksomhed.

Det fundamentale er at oplevelsen skal være ens for kunden uanset hvilken kanal kunden bruger. Det er vigtigt at man skelner mellem en omni-channel oplevelse, og en multi-channel oplevelse. I det, at det kommer an på dybden af ​​integrationen.
En virksomhed kan have fantastisk mobil-markedsføring, engagerende sociale medie kampagner og en god hjemmeside. Men hvis de ikke arbejder sammen, er det ikke omni-channel. 

Omni-channel markedsføring sammensættes af de forskellige kommunikationskanaler, som virksomheden bruger til kommunikation med kunderne. Tilgangen dertil, er at bruge kundens perspektiv og interesse, til at optimere ​​virksomhedens markedsføringsbudskab. Ved at strømline meddelelserne i hver kommunikationskanal, kan de markedsføringsansvarlige bruge omni-channel markedsføring, til at levere et mere konsistent og effektivt budskab.

Der findes ikke nogen opskrift på hvordan man sammensætter sin omni-channel markedsføringsstrategi, fordi det er forskelligt fra virksomhed til virksomhed. Noget af det virksomheder kan overveje at inddrage i deres omni-channel markedsføring kan være følgende:
Produkt/service - hvordan kan vores kanaler bidrage til vores produkt/service? 
Markedsføring - hvordan implementere vi ensartet markedsføring på tværs af kanaler, som bidrager til vores kerneværdier og budskab/brand?
Salg - er det muligt at skabe salg på tværs af kanalerne, eller kan kanalen bidrage til salg anden vis? 
Kundeservice -  kan vores online kundeservice sammenlignes med vores fysiske kundeservice? 
Kundesuccess - hvordan bidrager vores kanaler til at kunden opnår sine behov?  

Når I forstår målene og formålet med jeres omni-channel initiativ, kan i begynde at planlægge jeres overgang, for hvordan i vil implementere og strømline jeres kommunikationskanaler. Hvis i inkluderer ovenstående aspekter tidligt i processen, bliver det nemmere, når i begynder at skifte til en omni-channel markedsføringsstrategi og derved bliver processen mindre krævende på lang sigt. 

I sidste ende skal jeres strategi bestå af en strategisk plan for at opbygge en sammenhængende, justeret oplevelse på tværs af flere platforme, der kan omfatte en eller flere af jeres kanaler. Omni-channel er stadig en relativt ny strategi som virksomheder skal forholde sig til, derfor har mange ikke forstået, hvor stor en positiv effekt dette kan have.

Er du klar til at høre mere?

Lad os tage en uforpligtende dialog om din virksomhed eller projekt, hvor vi får kortlagt de digitale muligheder.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.